Entisen Polon kuskin sekalaiset

Sekalaisia kuulumisia autosta ja ei-käsityöaiheisesta elämästä

8.12.2014

Autohuolten päivitystä / Update on car worries

Moikka!
Tässä istun jälleen. Joo, mä kävin tänään varaamassa ajan sille miehelle. Mua ei siis tutkita, vaan C3:a. Volvon kuski on sitä mieltä, että kosteus tekee sen. Mutta jos kosteus tekee sen, eikö niitä virheviestejä vois mitenkään kuitata? Se "Risk of ice" sais jäädä, koska se on "normaali" varoitus näillä keleillä, mutta ne muut saa mut hermostumaan niin pahasti, että tekis mieli repiä hiukset päästä. No, viikon päästä ma mulla on aika sinne, ja sitten selviää, kumpi on väärässä. Mutta kun C3 puhui etuvaloista totta, miksi se ei puhuisi totta nytkin? C3 on sellainen auto, että se ei turhista valita.
Kirjoitellaan!

Hi!
Here I am again. Next Monday my C3 goes for a little checkup. It's more about my peace of mind than anything else. Volvo's driver thinks it's the moisture, but the message about the front lights was accurate. Why would not this be? C3 is a car that does not complain without a reason. That much I know it.
I'll write again soon.

Tunnisteet:

Autohuolia / Car troubles

Moikka!
Tässä istun jälleen.
Jonkin aikaa sitten sattui niin, että lähtiessäni ajamaan huomasin, että C3:n etuvalot eivät ole niin kuin ennen. Näytti kuin toinen puoli olisi toiminut ja toinen ei. Myös viestinäyttö ilmoitti, että valoissa on jotain vikana. Piti viedä sana Volvon kuskille, joka sai tilanteen sillä kertaa korjattua. Jonkin aikaa myöhemmin huomasin C3:n taas valittavan valoista. Tällä kertaa kyse on takavaloista ja sumuvaloista. Nyt Volvon kuski onkin yllättäen sitä mieltä, että kosteus tekee moisen valituksen ja että kyseessä on väärä hälytys. Minä epäilen, että Volvon kuski on ihan väärässä. Syynä on se, että C3 antaa nyt paljon vakavampaa varoitusta kojelaudan merkkivalojen kautta kuin aiemmin. Kojelautaan syttyy merkintä SERV, ja se ei ole hyvä, ei ollenkaan.
C3:n ohjekirjan mukaan SERV – merkintä kojelaudassa on sellainen, että jos se syttyy ja jää palamaan pidemmäksi aikaa kuin hetkeksi, se tietää sitä, ettei C3:a saa liikuttaa minnekään. Minä olen ajanut sillä ennen tätä kilometritolkulla tässä välissä, koska olen halunnut seurata, katoaako se ja lakkaako auto valittamasta. Jos valitukset olisivat kadonneet, uskoisin niiden johtuneen kosteudesta. Auto ei ole lakannut valittamasta, joten nyt se on sitten täällä, että joku katsoisi, mikä sitä vaivaa ja ovatko ne viestit aiheellisia vai eivätkö ole. Ne etuvaloja koskevat olivat, mutta kun asia korjattiin, ne katosivat. Tahtoisin C3:n korjattuna takaisin viimeistään 15.12.2014. Sen jälkeen minun on taas ajettava sillä, joten siihen asti on aikaa korjata ja katsoa, mikä se ongelman nimi oikein on. Viestinäyttö sanoo ”RISK OF ICE”, mutta siitä ei kannata hermostua. Se on normaalia näin talvella, mutta viestinäyttö sanoo myös ”INDICATOR FAULTY” ja sitten jotain sumuvaloista ja takavaloista. Sumuvalot ja takavalot minä ymmärrän, mutta tuo INDICATOR FAULTY raastaa hermoja. Onko C3:ssa jotain suurempaakin ongelmaa? Toivottavasti ei ole.
Kirjoitellaan!

Hi!
Here I am again.
I have a car trouble. Some time ago I noticed C3's front lights were strange and the screen that usually shows the clock and says only RISK OF ICE below certain temperature, complained something about the lights. I asked Dad to see, if something was wrong. Dad must have taken C3 to somewhere, where they know, how to fix the lights, because the front lights became better after that.
Some time ago C3 started to complain about the brake lights and the fog lights. I got worried sick, especially, when SERV lit up. SERV means the car has so serious problem one shouldn't move it an inch. Well, I've driven many miles, just to make sure C3 knows what it wants. It seems to want that someone checks it up and changes maybe something. I don't know how or who, but I am going to ask the local Shell's repair department to check it out. I've written them a document that tells them, what is wrong and when the car should be fixed. I'm worried sick, but I must take it easy and take a little nap, because I must buy some medicines first tomorrow, and after that I can let my C3 go away for a few days.
I'll write again soon.

Tunnisteet: